تولید محتوای دیجیتال به روش اینفوگرافیک

از آنجا که تولید محتوای دیجیتال در وب سایت‌ها از طریق اینترنت صورت میپذیرد، با هدف ارتقاء میزان درآمد و بازاریابی در کسب و کار و موضوع آموزشی در زمینه‌های مختلف درسی، اجتماعی، آشپزی، زبان‌های خارجی و … به کار گرفته میشود.

تولید محتوای دیجیتال به روش اینفوگرافیک روشی است که بتوانیم از طریق آن بهتر و سریع‌تر دیده شویم و مخاطب بتواند مفهوم مطالب حجیم را در چند اسلاید به صورت سریع و روان یاد بگیرد.

تولید محتوای دیجیتال همواره روبه پیشرفت است و نیازمند تخصص و دانش سئو میباشد.

در تولید محتوا علاوه بر زمینه کسب و کار و بازاریابی میتوان مطالب و ذهنیت خود را به مخاطب القا کرد.

تولید محتوای دیجیتال اینفوگرافیک

از آنجاکه مدت مطالعه مقاله و کتاب، چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت سنتی در درصد پایینی قرار دارد و بیشتر کسانی که به مطالعه مقاله های الکترونیکی علمی، پژوهشی، پزشکی و … علاقه‌مند هستند با جستجوی خود در وب سایت‌ها، با تومار طویل و حجم زیادی از اطلاعات روبه‌رو میشوند.

بسیاری از مخاطبان حوصله کافی برای خواندن چنین مطالب پرحجمی را ندارند و زدن دکمه برگشت را از وب سایت ترجیح میدهند. بعضاً بیشتر جملات و اختصارات به کار رفته مبهم و نامفهوم به نظر می‌آید. اما روش تولید محتوای اینفوگرافیک توانسته است این مسئله را برای کاربران و مخاطبان خود در فضای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی حل کند.

اما تولید محتوای اینفوگرافیک چیست؟

کلمه اینفوگرافیک به انگلیسی (infographic) به معنی اطلاعات و داده های تصویری، تلفیقی از دو کلمه اینفورمیشن (information) به معنی اطلاعات و گرافیک (graphic) به معنی تصویر است.

در تولید محتوای اینفوگرافیک اطلاعات مربوط به موضوع را بر روی تصاویر مشخص و منطبق با متن اطلاعات، به صورت منظم، ساده، خوانا و مختصر و کوتاه مینویسند تا مخاطب و خواننده سریع مطلب را بفهمد و درک کند.

مطالب محتوای اینفوگرافیک بخاطر انتقال سریع اطلاعات با کمترین حجم و پیچیدگی به جذاب‌ترین و کار آمدترین نوع تولید محتوا بدل شده است.

از تولید محتوای اینفوگرافیک بیشتر برای جنبه اطلاع رسانی و نظرسنجی، مسیریابی و نقشه راه مخصوصاً مبحث آموزشی استفاده میشود.

تولید محتوای اینفوگرافیک انواع مختلفی دارد که هرکدام نیازمند بررسی است.

انواع تولید محتوای اینفوگرافیک

فهرست انواع محتوای اینفوگرافیک که بررسی خواهیم کرد.

  • اینفوگرافیک محتوایی
  • اینفوگرافیک مقایسه‌ای
  • اینفوگرافیک آماری
  • اینفوگرافیک رزومه‌ای
  • اینفوگرافیک لیستی
  • اینفوگرافیک پایگانی یا سلسه مراتبی
  • اینفوگرافیک جغرافیایی یا ژئوگرافیک
  • اینفوگرافیک شرح فرآیند
  • اینفوگرافیک ترتیب وقایع یا جدول زمانی
  • اینفوگرافیک آناتومی

اینفوگرافیک محتوایی

اینفوگرافیک محتوایی برای متن و مطالب با مفاهیم تخصصی به کار میرود. در این نوع محتواها تیترهای مطلب شماره‌بندی میشوند. هر بخش تیتر مخصوص به خود را داشته و هر تیتر نمایانگر موضوع مطلب نوشته شده هستند.

در این مورد برای جذابیت و زیباسازی میتوان از رنگ‌های گونانگون، قالب و جهت های مختلف همچنین آیکن و تصاویر نیز استفاده کرد.

اینفوگرافیک مقایسه‌ای

این نوع اینفوگرافیک برای مقایسه دو شیء یا موضوع و پیشنهاد و نظردادن استفاده میشود. دو گزینه شاید بیشتر پیش روی مخاطب قرار میگیرد که برتری دو مورد را بر یکدیگر مشخص میکند.

در اینفوگرافیک مقایسه‌ای از پس زمینه های مختلف، رنگ های مخالف و هایلایت برای فرق گذاری بین آیتم‌ها و گزینه‌ها استفاده میشود.

مانند مقایسه دو شبکه اجتماعی مختلف از نظر کیفیت و زیر ساختی.

اینفوگرافیک آماری

رایج‌ترین گونه اینفوگرافیک متعلق به اینفوگرافیک آماری است که با بهره‌گیری از چارت، ستون، تکست، نماد و تصاویر، فونت های خاص و مناسب برای نشان دادن آمار و ارقام یک مبحث یا موضوع مورد استفاده قرار میگیرد.

مانند میزان مصرف اینترنت در ایران و جهان یا آمار تولد و مرگ در یک استان یا کشور که با انواع نمودار میله‌ای، دایره‌ای و … استفاده میشود.

اینفوگرافیک رزومه‌ای

از نام این نوع اینفوگرافیک پیداست که مربوط به سوابق کاری و تحصیلی و علمی افراد است. برای معروفیت در بازار کار و تبدیل شدن به برند خیلی مهم است. پس خلاقیت در حوزه کاری برای دستیابی به رزومه‌ با کیفیت نیز به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

در اینفوگرافیک رزومه‌ای به صورت تصویر، سوابق کاری و تحصیلی و علمی را میتوان روی وب سایت قرار داده یا با ایمیل ارسال رزومه را انجام داد.

اینفوگرافیک لیستی

منظور از اینفوگرافیک لیستی، ابزار و مکانیسم مفید آموزشی میباشد که میتواند اطلاعات و مطالب بیشتری را در شکل آیکن و متن نمایش دهد.

موضوع و پیام مطلب کاملا مشخص و کلی است، تنوع زیادی دارد و درک و فهمیدن آن ساده و واضح است.

اینفوگرافیک پایگانی یا سلسه مراتبی

نموداری که اطلاعات و داده‌ها را بر اساس با اهمیت و مهم بودنشان سطح یا لول‌بندی میکند و به صورت هرمی به ترتیب کیفیت داده‌ها، از پایین یعنی کف هرم به سمت جزیی ترین قسمت یعنی بالا ارائه میدهد.

مانند هرم غذایی که در سطح اول و کف هرم گروه نان و غلات میباشد.

اینفوگرافیک جغرافیایی یا ژئوگرافیک

برای محاسبه پراکندگی، نژاد، قوم و … جمعیت یک منطقه یا کشور همچنین برای نشان دادن مناطق و لوکیشن مختلف با هدف مقایسه با دیگر مناطق از اینفوگرافیک های جغرافیایی میتوان بهره برد.

برای استفاده از اینفوگرافیک جغرافیایی میتوان از نقشه حرارتی استفاده کرده و مطالب مناطق را به صورت تکست معرفی و تفسیر کرد.

همچنین برای پیشبرد روند سریع ارائه مطلب نقاط مد نظر را هایلایت و مشخص کرد.

برای مثال نقشه پراکندگی جمعیت در قاره و کشورهای مختلف.

اینفوگرافیک شرح فرآیند

یک فرآیند کاری و آموزشی را میتوان در نظر گرفت و دید کلی و کوتاه از مراحل آن را مشخص کرد به آن اینفوگرافیک شرح فرآیند گفته میشود.

در اینفوگرافیک شرح فرآیند برای نشان دادن مراحل به صورت تیتر وار، از اشکال مختلف مانندخط و فلش استفاده میشود که مراحل را از بالا به پایین یا از چپ به راست مشخص میکند.

مانند فلئوچارت و جدولی که از بالا به پایین تیترهای یک فایل آموزشی را مرحله به مرحله مشخص کرده و توضیح کوتاهی برای موضوع هر مرحله نوشته میشود.

اینفوگرافیک ترتیب وقایع یا جدول زمانی

از اینفوگرافیک ترتیب وقایع در موضوعاتی استفاده میشود که قرارگیری مطالب به صورت زمانبدی شده و تاریخ دقیق مهم است.

این مطالب بر اثر حوادث گذشته، رویداد مناسبتی و … هستند که قرارگیری آنها به طور منظم با تاریخ شروع و پایان انجام میگیرد.

به طور مثال کارت و پرونده بهداشت نوزادی که متولد میشود از روز اول تولد تا زمانی که به مدرسه برود دائما قد، وزن، واکسن های دریافتی نوزاد و … به صورت ترتیب تاریخ همه ثبت میشوند.

اینفوگرافیک آناتومی یا تشریحی

این مورد به بررسی و تجزیه تحلیل ساختمان و اسکلت یک مبحث پرداخته و توجه میکند که اجزای آن چگونه هماهنگ شده یا کار میکند.

بطور مثال میتوان نحوه کار کردن بدن انسان و هماهنگی اجزاء با یکدیگر را تشریح کرد.

انواع روش‌های تولید محتوای دیجیتال

تولید محتوای دیجیتال یا آنلاین بجز روش اینفوگرافیک به روش های مختلف دیگری نیز صورت میپذیرد مانند محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی، وبینار، پوستر و کاتالوگ.

تولید محتوای دیجیتال متنی

محتوا یا نوشته‎ای که به صورت متنی نوشته شده و دارای واژه‌های کلیدی هستند و این کلید واژه‌ها در موتورهای جستجوی گوگل میتوانند کاربران را به سمت سایت شما هدایت کنند.

بنابراین اگر در متن محتوای خود کلمات مشخصی را برجسته کرده و به عنوان کلید واژه از آن استفاده کنید کاربران هنگام جستجوی کلمه سازگار با کلید واژه داخل متن محتوای شما، توسط موتور جستجوی گوگل به سمت سایتتان هدایت خواهد شد. پس انتخاب و استفاده از کلمات در محتوای متنی مهم است.

انوع تولید محتوای متنی

مقاله وب سایت‌ها، ایمیل، نشریه های الکترونیکی، پیام کوتاه، محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی از انواع محتوای متنی میباشد.

ترجمه به زبان های مختلف و گزارش نویسی همچنین متن ریپورتاژ که با موضوع تبلیغاتی میباشد نیز از جمله محتوای متنی هستند.

نحوه نوشتن و نگارش محتوای متنی به صورت ساده ، عمومی، پژوهشی و تخصصی و یا دوستانه و صمیمانه در فضای مجازی است.

تولید محتوای دیجیتال صوتی

همانطورکه از نام محتوای صوتی پیداست به صورت پادکست یا MP3 و فایل صوتی در زمینه‌های مختلف مانند کتاب صوتی در اختیار کاربران قرار میگیرد.

تولید محتوای دیجیتال تصویری

در محتوای تصویری داخل متن محتوا برای انتقال دادن بهتر مطلب به مخاطب از عکس‌های مناسب موضوع آن متن استفاده میشود.

با این روش محتوای شما جذابیت بیشتری داشته و همچنین کاربران با جستجوی کلید واژه‌های انتخابی با عکس‌های سایت شما که گوگل در قسمت عکس های پیشنهادی قرار میدهد، روبه رو میشوند و همین امر باعث میشود مخاطبان زیادی به سمت سایت شما هدایت شود.

تولید محتوای دیجیتال ویدیویی

تولید محتوای ویدویی بر اساس فیلم کوتاه و بلند و کلیپ های مختلف آموزشی، طنز، اجتماعی، سیاسی، کارتونی و … میباشد که برای جذب مخاطب میتوان گفت تا به امروز خیلی موفق عمل کرده است. 

کسانی که میخواهند در کار خود در حوزه اینترنت موفق شوند میتوانند برای ورودی بییشتر کاربران به سایت را با تولید محتوای ویدیویی حرفه‌ای که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز منتشر میشوند، افزایش دهند.

تولید محتوای دییجیتال وبینار

با یک تیر دو نشان زدن در فضای اینترنت چندان سخت نیست. بنابراین بسیاری از سایت های آموزشی در موضوعات مختلف سعی میکنند تا هم بهتر دیده شده و جذب مخاطب بیشتر داشته باشند هم درآمد قابل توجهی را کسب کنند.

برای چنین عملی از تولید محتوای وبینار میتوان استفاده کرد. وبینارها گروه آموزش های مختلفی هستند که در قالب ارائه سخنرانی و کنفرانس و سمینار با نرم افزارهای مختلف تحت وب جمع آوری شده و به صورت فایل های آموزشی به صورت محدود و مدت‌دار بر روی سایت قرار میدهند.

 شما میتوانید سوالات و مسئله های خود را به طور آنلاین در قالب بخش ارسال پیام بفرستید و جواب را دریافت کنید.

تولید محتوای دیجیتال پوستر و کاتالوگی

همانطور که مشخص است در اینگونه تولید محتوا، پوستر و کاتالوگ و بنرهایی توسط گرافیست کار‌ها برای محصول و موضوع مورد نظر طراحی میشوند که حاوی جملات جذب کننده برای مخاطب و هدایت آنها به سایت میباشد.

 

 

سفارش تولید محتوای سایت و ریپوتاژ آگهی با تایپن

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...